Employee Advocacy, czyli pracownik ”wizytówką firmy”

Employee Advocacy, czyli pracownik ”wizytówką firmy”

pt. 21 lut 2020

Modny od dawna Employer Branding skutecznie wpływa na wizerunek firmy na rynku pracy i wśród potencjalnych pracowników. Nie jest to jednak jedyny sposób kształtowania marki. Często niedocenianym sposobem na poszerzanie pozytywnej opinii o przedsiębiorstwie jest Employee Advocacy, potocznie zwany marketingiem szeptanym. O czym szepczą i piszą Twoi pracownicy w biurze i poza nim?

Co to jest Employee Advocacy?

Employee Advocacy to pojęcie wywodzące się z języka angielskiego i oznacza Employer Branding oparty o Personal Branding. Charakteryzuje się nadaniem pracownikom roli ambasadora firmy. Może nim być zarówno były, jak i obecny zatrudniony. W związku z tym, ważne jest budowanie pozytywnych relacji nie tylko nawiązując stosunek pracy, współpracując, ale również po jego zakończeniu. Szereg działań składających się na Employee Advocacy, ma na celu zbudowanie zaufania wśród potencjalnych kandydatów oraz lojalnego grona odbiorców.

Dokonując wyboru miejsca pracy, kandydaci bardzo często sprawdzają wzmianki o pracodawcy. Nie tylko na stronach internetowych i dedykowanych blogach, ale przede wszystkim pragną informacji nieprzepuszczonej przez employer-brandingowe sito.

Kandydaci zasięgają opinii na forach czy w komentarzach w mediach społecznościowych. Zaś w kontakcie bezpośrednim na targach pracy, podczas wizyt przedstawicieli firm na uczelniach, albo wprost od znajomych, którzy albo polecają, albo nie polecają pracodawcy. No właśnie. Co zrobić, by jednak były to pozytywne opinie?

Employee Advocacy na każdym etapie współpracy

Nie ulega wątpliwości, że o wizerunek marki trzeba dbać od środka. Na nic więc wykreowane przez Employer Branding opinie, jeśli w sercu firmy dzieje się źle. Niech to pracownik, w duchu Employee Advocacy, będzie wizytówką samą w sobie. Mowa tutaj o wzmacnianiu wizerunku pracodawcy poprzez budowanie pozytywnych doświadczeń pracownika, które kształtują się już od samego początku relacji. Poczynając od rekrutacji oraz wypływanie drogą pantoflową tych informacji na zewnątrz.

W pierwszym etapie współpracy na wizerunek firmy rzutuje kontakt z zespołami HR, jakość przepływu informacji i dokumentów, uprzejmość, otwartość na pytania – również ze strony kandydata. Przede wszystkim natomiast skuteczny i rzeczowy, acz przyjemny proces rekrutacji i selekcji. Czyż potencjalny pracownik to nie klient? Tak, ale taki, który musi kupić nasze wartości z entuzjazmem i zaufaniem.

W dalszej kolejności budowanie firmowej tożsamości pracownika, który ma stać się wizytówką firmy, mocuje się za pomocą onboardingu. To, jak będzie wyglądał pierwszy dzień w pracy, na długo zapisze się w pamięci świeżo upieczonego employee. Musi on wiedzieć, że od dziś jest potrzebną i ważną częścią organizacji, która daje mu poczucie przynależności, celu i wartości.

Po przyjęciu pracownika czeka go okres wdrożenia. Na tym etapie zaczyna się właściwa praca. Poznawanie nowych zasad, kultury organizacyjnej, zespołów i zadań. Także od sposobu szkolenia i wdrażania pracownika do firmy zależy to, czy stanie się naszym „adwokatem” poza murami organizacji. Należy mieć na uwadze, że na rynek wkraczają już nie tylko Millenialsi, ale przede wszystkim pokolenie Z. Dlatego też, pamiętając o dzielących ich różnicach, zadbać o personalizację procesów.

Dobre praktyki we wzajemnej współpracy należy pielęgnować w czasie całego okresu obowiązywania umowy. Doceniając pracowników oraz wyznaczając jasne kierunki działań. Konieczne jest pokazanie im, dlaczego ich praca jest ważna, co wnosi do firmy, tym samym pośrednio podnieść motywację pracowników.

Co jest ważne we wdrażaniu Employee Advocacy

Doskonała znajomość branży i autentyczne, naturalne komunikaty to wartości, które warto wykorzystać do promocji w sieci. Wówczas mamy szansę przyciągnąć nie tylko dobrych kandydatów do pracy, jak i skusić klientów ofertą i ugruntowaną marką.

Na początku jednak warto zastanowić się, co chcemy komunikować jako firma. Na tym etapie potrzeba współpracy działów personalnych i marketingu. Jak chcemy być postrzegani? Co chcemy osiągnąć? Jak często chcemy publikować i gdzie? To tylko niektóre pytania, które pomogą skonstruować szyty na miarę program Employee Advocacy.

Rola działów marketingu oraz personalnego we wdrażaniu Employee Advocacy

Marketing i komunikacja w firmie ma niezwykły wpływ na postępowanie w sytuacjach kryzysowych, np. kiedy w Internecie będzie wrzało od niepochlebnych opinii. Od początku dobrze jest zaznajamiać pracowników z zasadami prowadzenia rozmów i postowania w mediach społecznościowych. Wciąż, mimo dużej niezależności, pracownicy powinni mieć jasno określone warunki dotyczące publicznego wyrażania opinii na temat firmy. Zatem w ogóle kształtowania wizerunku pracodawcy.

O ile pomoc w przygotowaniu projektu programu oraz monitorowanie mediów społecznościowych w poszukiwaniu opinii pracowników nt. firmy leży w gestii departamentu marketingu, to od działu personalnego zależy powodzenie całego programu. Po pierwsze, pozostaje on w kontakcie z pracownikami częściej niż jakikolwiek inny dział. Po drugie, zazwyczaj to właśnie dział HR-u opracowuje przewodnik poruszania się w Employee Advocacy. Poza tym, dbają o szkolenia pracowników. Bowiem oprócz budowania brandu, istotne jest także promowanie pracowników jako ekspertów. Silne marki osobiste pracowników tworzą dobrą opinię nt. całej organizacji. Pełni doświadczenia zawodowego i uaktualniający swoją wiedzę pracownicy, wzbudzają zaufanie potencjalnych partnerów biznesowych. Zatem inwestycja w rozwój pracowników jest bez wątpienia również inwestycją w rozwój firmy!

Coś więcej niż wynagrodzenie

Warto zdać sobie sprawę, że dla budowania pozytywnych doświadczeń pracownika wynagrodzenie i stały pakiet benefitów, oferowany już niemalże w każdym miejscu pracy, odchodzi w zapomnienie. Teraz na znaczeniu zyskuje atmosfera w pracy. Jeśli pracownik nie dostanie od pracodawcy niczego więcej niż obowiązki i wynagrodzenia, nie ma co liczyć na to, że stanie się on rzecznikiem w sytuacji kryzysowej, czy wykraczającej poza codzienny zakres zadań. Dlatego tak ważne jest dbanie o pozytywne relacje między członkami organizacji i tworzenie przyjaznego środowiska pracy. Zaangażowani we wspólne działania, np. program employee advocacy, dumni z sukcesów firmy pracownicy, chętnie dzielą się informacjami o niej.

 

Zadowolony pracownik to z punktu widzenia HR-owego chodząca wizytówka pracodawcy. Ze strony biznesu – profesjonalista i wydajny pracownik, który działa w zgodzie z obranym kierunkiem działań. W miejscu pracy wszyscy chcemy niezależności, godziwego wynagrodzenia, zaufania, możliwości rozwoju i satysfakcjonujących relacji. Należy więc zadbać o budowanie tych pozytywnych – na każdym etapie współpracy – a już niedługo okaże się, jak szybko można uwiarygodnić to, co pisze się na firmowych stronach kariery. Employee Advocacy bez wątpienia powinien stać się stałym elementem komunikacji firmy. Zaowocuje on silną marką oraz zwiększonym potencjałem biznesowym i sprzedażowym.

 

ARTYKUŁ AUTORSTWA EDYTY KULEJ.

Więcej na www.mazars.pl